Film: ‘ Dombo’ 1941

 

 

 

 

 

 

Afbeelding

 

Het verhaal

Dombo gaat over een jong olifantje die door de ooievaar bij zijn moeder wordt gebracht die in het circus wordt gebruikt als circus-olifant.
Zijn moeder noemt ‘m Jumbo
Jumbo laat een beroemde indruk achter bij de andere circusartiesten en het publiek met zijn grote oren.
Al snel krijgt hij de bijnaam Dombo.
De moeder van Dombo kan het niet verdragen dat haar jonge olifantje zo uitgelachen wordt door publiek en mede-olifanten en wordt hierdoor woest. Al snel wordt Dombo’s moeder opgesloten in een caravan vanwege agressie.
Dombo heeft er moeite mee dat zijn moeder niet bij hem is en regelmatig wordt buitengesloten en uitgelachen.
Al snel leert hij de slimme muis ‘ Timmie’ kennen, die zijn steun en mentor wordt.
Timmie zorgt ervoor dat Dombo zijn moeder kan zien en laat hem zien dat zijn oren niet eens zo gek zijn maar een stukje talent.

Productie

Dombo is een Amerikaanse tekenfilm (Dumbo) van Walt Disney, die uitkwam op 23 oktober 1941.
Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van Helen Aberson & Harold Perl.
Regie: Ben Sharpsteen 
Budget: 813.000 dollar. 

Cast (Engels)

Edward Brophy
Verna Felton
Herman Bing
Margaret Wright
Sterling Holloway
Cliff Edwards

(Nederlands)

Cruys Voorbergh
Harry Bronk

 

Mijn mening

Dit was zeker een van de mooiste Walt Disney films die ik had gezien.
Ik ben een groot fan van Disney, deze staat ook zeker op mijn lijst met favorieten.
Het is een vrij korte film van maar 64 minuten.
Zelfs nu ik zo’n 15jaar verder ben, kreeg ik nog een brok in mijn keel wanneer Dombo zijn moeder niet meer kon zien.
Erg leuke film voor jong en oud!

Cijfer: 8

Leave a Reply

