Film: ‘Mulan’ (1998)

Afbeelding

 

 

Het verhaal

De film begint bij de Chinese muur, waar de hunnen onder leiding van Shan Yu een invasie beginnen. 
Wanneer de keizer van de invasie hoort, besluit hij dat elke man uit elke familie in het leger moet.
Ondertussen in het boerendorp is Hua Mulan met haar familie bezig een ontmoeting te regelen met een koppelaarster.
Dit is een belangrijk moment die Hua Mulan moet onderstaan, het loopt helaas niet zoals zij had gepland.
Wanneer haar oude vader die niet goed meer te been is, wordt opgeroepen om het leger in te gaan, besluit zij wanneer hij slaapt zelf in zijn plaats te gaan.
Hua Mulan kleedt zich als een man in het leger en probeert zich hiernaar te gedragen.
Samen met Mushu die zich noodgedwongen voelt om mee te gaan en chri-kee en Mulan’s paard, probeert zo onopvallend mogelijk mee te kunnen doen in een gevecht en training tegen de hunnen onder leiding van Shan Yu.

Productie

Mulan was de 36e grote film van Walt Disney.
De film is losjes gebasseerd op de Chinese legende van Hua Mulan.
De film ging 3 december 1998 in de Nederlandse bioscoop in premiere. 

Cast (Nederlands)

Linda Wagenmakers
Stanley Burleson
Eric Corton
Carlo Boszhard
Bram van der Vlugt
Nelly Frijda
Frank Welker

 

Mijn mening

Ik heb de film pas om mijn 21e gekeken.
Ik vind het achteraf jammer dat ik deze niet in mijn kindertijd heb gezien, omdat ik een groot disney fan ben.
Toch vond ik dit ook weer een onwijs mooie film met een goed verhaal!
De film komt ook z.s.m. in mijn disney collectie.

 

Cijfer: 8.5

Leave a Reply

