Film: ‘Jumanji’ (1995)

2960

Het verhaal
Alan Parrish ontdekt een spel die verstopt zat onder de grond ‘Jumanji’.
Wanneer Alan het spel met zijn klasgenote wil spelen wanneer zijn ouders niet thuis zijn, ontdekken hij en Sarah iets te laat dat het spel bovennatuurlijke krachten heeft.
Door een ongelukkige worp met de dobbelstenen, komt Alan in de jungle terecht.
Daar blijft hij 26 jaar opgesloten, tenzij iemand hem met de dobbelstenen vrij zou kunnen werpen.
Na 26 jaar gooien 2 niets vermoedende kinderen met de dobbelstenen en bevrijden Alan uit de jungle.
Samen met Judy en Peter, zoekt Alan naar de inmiddels volwassen geworden Sarah om het spel uit te spelen, zodat alles weer is hersteld.

productie
De film is geregisseerd door Joe Johnston.
Het is een verfilming van het boek Chris van Allsburg.
De film werd genomineerd voor 11 oscars, won 3 prijzen.
De film is geproduceerd in de Verenigde Staten en Canada.
De premiere was 29 februari 1996 in Nederland.

Cast
Robin Williams
Jonathan Hyde
Bonnie Hunt
Kirsten Dunst
Bradley Pierce
Bebe Neuwirth
David Alan Grier
Patricia Clarkson

Mijn mening
Ik heb de film in mijn jeugd vaak gekeken en vond het een leuk verzonnen verhaal.
De film is me altijd bijgebleven als een leuke, spannende kinderfilm.
Ik heb de film pas geleden terug gekeken, zodat ik ook deze kan bloggen voor jullie;
De film is misschien voor de kijkers van nu wat oud-bollig.
Effecten zijn minder dan van deze tijd, wel leuk!
Toch vond ik het een nog steeds leuke film!

Cijfer: 7.5

Leave a Reply

